DOOR Suus Berns 

15 april 2017

Sneller afvallen
KVV Magazine


De hype rondom afvallen, krachttrainen en killerbody’s wordt steeds groter en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt iets anders te beweren en dit kan best verwarrend zijn… Maar is het wel zo tegenstrijdig? Ik merk dat de grote lijnen vaak op hetzelfde neer komen, alleen iedereen vertelt het op zijn of haar eigen manier.

De rode draad is en blijft: minder binnenkrijgen dan je verbrandt en meer bewegen. En laat ik eraan toevoegen dat je niet altijd minder hoeft te gaan eten, maar vooral vaak anders! We weten ook bijna allemaal wel dat een komkommer veel gezonder is dan een zak chips.

Deze tips zullen vast niet nieuw zijn, maar ze zijn wel zeer de moeite waard nog eens te benoemen. Ik geef je een aantal tips die echt afvallen wat gemakkelijker maken.

1.  Slaap

Het begint met een goede nachtrust. Cliché, maar zeker waar! Tijdens je slaap maak je groeihormoon aan evenals leptine. Deze hormonen zijn van belang bij de vetverbranding en het verminderen van je hongergevoel. Als je wilt afvallen is voldoende slapen dus van groot belang. Slecht slapen stimuleert hormonen die juist zorgen voor meer vetopslag en dit wil je vermijden. Ook rusten je spieren maximaal tijdens je slaap en herstellen ze zich.

2. Voedzaam eten

Neem het juiste voedsel tot je. Afvallen is minder calorieën binnenkrijgen dan dat je verbruikt en dit kan in theorie met elk voedsel. Maar je zal zelf wel begrijpen dat een zak M&M’s per dag veel minder voedzaam is dan veel groenten en fruit 😉

Het is natuurlijk vele malen beter om gezond eten te nuttigen met vitamines, mineralen en vezels. Dit vult ook veel meer, verzadigd langer en verkleint de kans op ‘honger’ tussen de maaltijden door. Vermijd suiker en transvetten zoveel mogelijk en eet in plaats daarvan volop groenten, fruit, peulvruchten, eiwitten en gezonde vetten. Zo is die paar kilo eraf al een stuk dichterbij.



3. Voedingsschema

Dit vind ik zelf wel een van de beste tips! Sinds ik een voedingsschema gebruik, is afvallen en gezond eten zoveel makkelijker geworden 🙂 Van tevoren worden je macronutriënten berekend en daardoor weet je precies wat je moet eten om alles binnen te krijgen! Het is fijner boodschappen doen, want na een tijdje weet je precies wat je moet hebben en beland er niet zoveel onnodig voedsel in je mandje.

Je weet ook wanneer je wat moet eten, dus de bereiding is ook makkelijker. Je hoeft niet elke dag weer opnieuw na te denken over wat je moet gaan eten…. Daarnaast leer je ook beter de juiste hoeveelheden inschatten. Het komt uiteindelijk niet op een paar calorieën aan, maar deze structuur geeft je wel wat meer rust.

4. Drank

Het drinken wordt vaak over het hoofd gezien en niet meegeteld in de totale dagelijkse caloriebehoefte. Ongemerkt ‘slurp’ je heel wat calorieën naar binnen en je blijft je afvragen waarom je niet afvalt. Ik houd zelf aan dat ik 2-3 kopjes koffie per dag drink en verder water en/of groene thee. Het is belangrijk dat je voldoende water drinkt, zodat je vochtbalans op peil blijft. Heel soms neem ik eens wat frisdrank light, maar dit is echt een uitzondering.

5. Sport

En natuurlijk mag sporten niet ontbreken! Om af te vallen, maar zeker ook voor je algehele gezondheid 🙂 Rust roest en zitten wordt zelfs het nieuwe roken genoemd. Dus sta op en kom in beweging! Goede sporten bij afvallen zijn krachttraining en HIIT (high intensity interval training). Deze sporten verhogen je vetverbranding en voorkomen spierverlies.

Langdurige cardio zorgt juist voor een toename van o.a. het stresshormoon cortisol en bemoeilijkt hierdoor de vetverbranding, dus kies wijs! Af en toe een rondje hardlopen of een stuk fietsen kan juist wel vetverlies bevorderen, zolang je maar niet te lang achter elkaar doorgaat.

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ?

Dit vind je misschien ook leuk:

Groene bladgroente met magnesium

In welke voeding zit magnesium? 4 tips om meer magnesium binnen te krijgen

Misschien heb je wel eens gehoord dat magnesium goed is voor sporters.

Lees Meer
Spinazie - voeding met veel ijzer

Waarom ijzer zo belangrijk is voor sporters (+ lijst voeding met veel ijzer)

IJzer is een essentieel spoorelement voor ons lichaam. Het wordt gebruikt voor

Lees Meer
Aankomen in de overgang

Hoe voorkom je dat je aankomt in de overgang?

In de overgang verandert je hormoonbalans. Veel vrouwen komen hierdoor aan. Waardoor

Lees Meer
Gezonde voeding

Verbeter jouw voedingspatroon met deze 6 eenvoudige tips

Je voedingspatroon in één keer helemaal omgooien is voor veel vrouwen lastig

Lees Meer
Taart

Waarom je ook af en toe moet genieten van iets lekkers + alles over de 80/20 regel

Je wilt snel je doelen behalen en daarom wil je nu alleen

Lees Meer
Eten na het sporten

Wat eten na het sporten voor sneller spierherstel?

Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk herstellen na een krachttraining, zodat je

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

Hallo sportieve dame, Ik ben vaste gastblogger bij krachttraining voor vrouwen en dit doe ik met heel veel plezier. Schrijven is één van mijn grootste hobby's. Andere hobby's zijn wandelen, yoga, lezen en zingen. Sinds tien jaar heb ik de ziekte van Crohn, dit is chronisch, net zoals mijn optimisme! Hiervoor heb ik ook een eigen Facebook pagina. Graag informeer en inspireer ik anderen met darmklachten (en alle geïnteresseerden) met blog artikelen op mijn Facebook-pagina Darmkracht&Health.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe now to get the latest updates!

close-link
>