Afvallen zonder resultaat

3 december 2021

Categorie: Gezond afvallen

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je doet zo hard je best, maar het lukt je maar niet om af te vallen. Hoe kan dat toch? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je wel resultaat behaalt? Hier vind je 3 effectieve tips.

1. Check hoeveel je echt eet

Vaak denken we dat we het heel goed doen en maar heel af en toe iets eten wat niet gezond is. Je volgt misschien ook wel voor het grootste deel een voedingsschema, waardoor je denkt dat je niet te veel binnenkrijgt. Maar het kunnen net die paar lekkere snacks zijn die je eet in een week en twee keer een extra broodje na het sporten die ervoor zorgen dat je minder resultaat behaalt met het afvallen.

Ook al denk je dat dit niet de oorzaak is, het blijft altijd goed om dit eerst uit te sluiten. Check daarom hoeveel je echt eet als je geen resultaat ziet. Dat doe je door een week lang een voedingsdagboek bij te houden. Schrijf hierin alles op wat je eet. En ook de dingen die je anders zou eten, maar nu niet eet omdat je het opschrijft. Zo krijg je een goed beeld van wat je nu werkelijk binnenkrijgt.

Zodra je dit een week lang hebt bijgehouden, bereken je hoeveel calorieën dit zijn. Zo kun je bepalen of je wel onder je dagelijkse caloriebehoefte zit. Je zou hier ongeveer twintig tot maximaal dertig procent onder moeten zetten. Is dat niet het geval? Dan moet je nog wat beter op je voeding gaan letten. Kijk vooral naar calorierijke snacks die je nu naast je voedingsschema eet. Eet dat minder vaak of neem hier kleinere porties van.

2. Weeg jezelf niet te vaak

Een andere oorzaak van afvallen zonder resultaat is jezelf te vaak wegen. Je behaalt misschien wel resultaat, maar je ziet dat niet doordat je er dagelijks naar kijkt. Grote kans dat je jouw gewicht dan ziet schommelen. Je kan namelijk ook wat zwaarder zijn doordat je ongesteld moet worden, doordat je meer vocht vasthoudt of doordat je nog niet naar het toilet bent geweest.

Je hoopt natuurlijk dat je minder weegt dan gisteren, dus het stelt je teleur als dat niet zo is. Door die teleurstelling geef je het misschien een beetje op of troost je jezelf met een lekkere snack. Als je dat doet, staat dat jouw resultaat ook echt in de weg.

Probeer niet elke dag te wegen, maar maximaal eens per week. Kijk daarnaast ook naar je maandelijkse resultaten waarin je misschien wel gewoon dalende lijn ziet. En meet niet alleen je gewicht, maar ook je lichaamsmaten.

3. Verlaag je calorie-inname iets

Je eet misschien heel bewust volgens je voedingsschema en geen gram meer, maar toch val je niet af. Afvallen zonder resultaat kan ook komen doordat je calorie-inname toch nog iets te hoog ligt. De berekening voor jouw caloriebehoefte is ook maar een vrij algemene berekening. Het geeft je een goede indicatie, maar het hoeft niet 100% te kloppen. Ook kan het zijn dat je jouw activiteitsniveau toch wat te hoog hebt ingeschat.

En naarmate je meer gewicht verliest, zal je trouwens ook steeds minder calorieën verbranden. Je hoeft dan namelijk minder gewicht mee te dragen, waardoor je minder energie verbruikt. Ben je al heel wat kilo’s verloren? Bereken dan opnieuwe je caloriebehoefte en bepaal aan de hand daarvan je calorie-inname.

Als je nog niet veel bent afgevallen, wel goed je schema hebt gevolgd en het niet (meer) lukt om gewicht te verliezen, kun je ook jouw calorie-inname nog iets verlagen. Kijk eens hoe het gaat als je nog 5% meer onder je caloriebehoefte gaat zitten. Val je dan wel af? Dan kun je het beste die calorie-inname aanhouden, zodat je blijft afvallen.

Nog veel meer praktische tips over afvallen en inspirerende verhalen van andere vrouwen die gewicht zijn verloren vind je in ons KVV Magazine. De komende edities zijn dubbel zo dik en staan vol met no-nonsense info over afvallen, voeding en krachttraining. In elke editie vind je ook een weekmenu, een trainingsschema en gezonde recepten.

 Meer info & bestellen

KVV Magazine Voordeelbundel

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid