Minder koolhydraten eten

22 december 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Koolhydraten maken je niet dik en zijn dus niet de vijand. Maar als je wilt afvallen en minder calorieën eet dan je behoefte, moet je wel dezelfde hoeveelheid eiwit en vetten blijven eten. Die macro’s zijn namelijk noodzakelijk, terwijl je wel wat kunt minderen met koolhydraten. Maar hoe eet je nu minder koolhydraten? Hier vind je 7 handige tips.

1. Eet minder brood

Dit was waarschijnlijk wel een inkoppertje… Minder brood betekent niet ‘helemaal geen brood meer’. Vaak wordt dat gedacht, maar je kunt echt nog wel brood eten. Elke dag bij de lunch, als je dat wilt.

Als je minder koolhydraten gaat eten is het belangrijk dat je minder brood eet. In plaats van vier sneetjes brood eet je nu bijvoorbeeld twee sneetjes brood. Het positieve is dat je daar dan wat meer beleg op kan doen, zodat je meer eiwitten en vetten binnenkrijgt.

2. Schep minder pasta, rijst of aardappels op

Je hoeft ook niet meteen een streep te zetten door pasta, rijst en aardappels. Schep hier gewoon wat minder van op, zodat je minder koolhydraten binnenkrijgt.

3. Kies voor producten met minder koolhydraten

Je kunt ook kijken of je bepaalde producten met veel koolhydraten kunt vervangen door producten die minder koolhydraten bevatten. Zo kun je bijvoorbeeld eens kiezen voor courgetti spaghetti, linzenpasta of bloemkoolrijst. Hier kun je dan wat meer van eten, wat in ieder geval bij pasta soms wel fijn kan zijn.

4. Haal verzadigende snacks in huis

Om te voorkomen dat je tussendoor toch onbewust een paar koolhydraatrijke snacks eet, is het slim om verzadigende snacks in huis te halen. Groenten als komkommer, tomaatjes en paprika zijn hiervoor ideaal. Evenals fruit met niet te veel suiker, zoals meloen, aardbeien en blauwe bessen. Van fruit kun je echter niet onbeperkt eten, omdat hier toch altijd wel wat suikers in zitten. Houd het op maximaal 200 gram fruit per dag.

Je kunt de groenten of het fruit combineren met een lekkere zelfgemaakte yoghurtdip of met wat nootjes.

5. Kijk ook naar de sapjes en zuivel die je drinkt

Sapjes lijken misschien gezond, maar ze bevatten veel suiker en weinig vezels. Smoothies zijn een stuk gezonder, omdat ze meer voedingsstoffen bevatten. Maar let daarbij dan wel op de hoeveelheid suiker die erin zit.

Zuivel kan soms ook aardig wat koolhydraten bevatten, ook al denk je daar misschien niet direct aan. In melk en drinkyoghurt zitten best wel wat koolhydraten. Als je zuivel drinkt, is het goed om hier eens naar te kijken. Je kunt het dan vervangen door bijvoorbeeld amandelmelk of een ander soort plantaardige zuivel met minder koolhydraten.

6. Geef niet op na een eetbui

Vrijwel iedereen eet wel eens een lekkere minder gezonde snack of wat extra koolhydraten, terwijl dat niet de bedoeling was. En veel vrouwen zijn ook bekend met eetbuien. Een eetbui of een keer iets minder gezonds eten betekent niet direct dat je geen resultaat meer behaalt. Als je daarna echter opgeeft, heeft dat wél veel invloed op je resultaat.

Voel je daarom niet schuldig na een eetbui, maar pak de draad gewoon weer op. Zo erg is het niet, als je nu maar weer lekker verder gaat met je voedingspatroon.

7. Maak gerechten die je lekker vindt

Je voedingspatroon moet geen straf zijn. Je mag het echt wel leuk voor jezelf maken! Houd je niet van bloemkoolrijst? Eet dan gewone rijst en neem daar gewoon wat minder van. Vind je het niet fijn om minder pasta te eten met meer saus? Kijk dan of je linzenpasta of kikkererwtenpasta lekker vindt.

Het volgen van je voedingspatroon wordt zoveel makkelijker als je gerechten maakt die je lekker vindt. En zo kun je ook genieten van het proces. O ja, vergeet trouwens ook niet jezelf af en toe te trakteren op een lekkere minder gezonde snack. Geniet hier dan bewust van. Dat verdien je!

Wil je graag afvallen met krachttraining, maar weet je niet waar je moet beginnen? In ons KVV Magazine vind je no-nonsense info en tips over afvallen, voeding en krachttraining. Haal inspiratie uit de verhalen van andere vrouwen die al vele kilo’s zijn afgevallen door naar de sportschool te gaan en hun voeding aan te passen.

Bovendien kun je gebruik maken van de handige trainingsschema’s: handig als je nog niet zo thuis bent in het krachthonk. Zo maak je een vliegende start in de sportschool.

Bestel het KVV Magazine hier

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid