Terugval dieet: eetbui

13 maart 2020

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Helaas overkomt het iedereen wel eens: een eetbui. Je denkt dat alles verpest is en besluit er maar mee te stoppen. Het lukt je niet meer om jezelf weer te motiveren om je gezonde voedingspatroon weer op te pakken. Hoe zorg je er nu voor dat een terugval bij je dieet niet het einde is? In dit artikel vind je 3 tips om jezelf weer te motiveren!

1. Weet dat een terugval niet zo heel erg is

Als je een eetbui hebt gehad of tijdens een avondje uit meer gegeten en gedronken hebt dan je wilde, betekent dat niet dat je alles ineens teniet hebt gedaan. Je komt niet ineens kilo’s aan, ook al heb je nog zoveel gegeten. Misschien lijkt dat de volgende dag wel zo, maar dat is tijdelijk. Die opgeblazen buik kan komen door het soort eten dat je hebt gegeten en doordat je bij het eten van veel koolhydraten meer vocht vasthoudt. Het is daarom ook beter om niet direct de volgende dag op de weegschaal te gaan staan.

Het probleem met een eetbui is niet de eetbui zelf, maar het feit dat we daarna vaak opgeven. Eén terugval zal niet veel effect hebben op je resultaten, maar daarna wekenlang ongezond eten heeft dat wél. Probeer het eens te zien als tandenpoetsen. Als jij een dag vergeet je tanden te poetsen, dan hoef je toch niet direct een gaatje te hebben? Maar als je daarna je tanden maar niet blijft poetsen – omdat je denkt dat je toch al een gaatje hebt -, dan kun je inderdaad wel gaatjes verwachten. Kijk eens op deze manier naar je eetbui en je zult zien hoe gek het eigenlijk is dat we na een eetbui veel ongezonds gaan eten. Het zou toch ook heel raar zijn als je na een dag niet tandenpoetsen maar nooit meer je tanden poetst?

2. Geloof in jezelf

Het doorbreken van een bepaald voedingspatroon is niet gemakkelijk. Waarschijnlijk heb je al heel wat gewoontes moeten aanpassen. Het aanleren van nieuwe gewoontes en vooral het afleren van oude gewoontes is niet iets wat je zomaar doet. Het is dus niet zo gek dat je soms een terugval hebt. Het hoort er nu eenmaal bij en je kunt hier alleen maar sterker uit komen. Geloof in jezelf en weet dat je het kan, ook al gaat het soms mis. Als je kijkt naar de langere termijn, ga jij echt wel je doelen behalen!

3. Vergelijk jezelf niet met anderen

Zie je op social media dat het bij anderen alleen maar perfect gaat? Dan is dat waarschijnlijk wat ze laten zien. Niemand is perfect en voor de meeste mensen is het veranderen van hun eetpatroon heel lastig.

Toch zullen er misschien wel wat mensen in je omgeving zijn die het volhouden van hun nieuwe voedingspatroon heel makkelijk lijken te vinden. Vergelijk jezelf echter niet met anderen, want jij bent uniek. Misschien zijn zij al langer bezig, hebben ze al vanaf hun jeugd veel gezonder gegeten, is hun hormoonbalans anders, hebben ze het minder druk met hun werk of gezin… Er zijn veel factoren die hierin meespelen en het kan voor jou helaas net iets moeilijker zijn dan voor iemand anders. Maar dat is helemaal niet erg. Remember: die paar terugvallen zijn het probleem niet en staan jouw resultaten op de lange termijn niet in de weg!

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo’s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Handmatig geselecteerde blogs voor jou:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid