Minder snacken

22 mei 2021

Categorie: Voeding

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Gezonder ontbijten, lunchen en dineren vinden veel vrouwen niet eens zo heel moeilijk. Het grootste probleem is vaak het snacken tussendoor. Even een paar koekjes, een reep chocola of een zak chips… En als we eenmaal zijn begonnen kunnen we vaak niet meer zomaar stoppen. Dat komt door de stofjes die in dit soort voedingsmiddelen zitten. De fabrikanten hebben ongezonde snacks daarmee heel verslavend gemaakt. Het is vaak makkelijker als je er helemaal niet mee begint.

Wees je bewust van je onbewuste keuzes

Vaak genoeg denken we er niet eens bij na als we een reep chocola of een zak chips eten. Dat kan komen doordat het een gewoonte is geworden, bijvoorbeeld een koekje bij de koffie of een zak chips als we een film kijken. Maar het kan ook zo zijn dat je het zag liggen en er daardoor automatisch wat van pakt. Onbewust kies je automatisch voor een ongezonde snack, terwijl je hier eerst niet eens echt trek in had. Vaak heb je ook niet echt door dat je dit eet, waardoor je er niet echt van geniet en het op is voordat je het weet.

Dit soort onbewuste keuzes maak je vaker als je in de verleiding komt. Die verleiding wegnemen kan je helpen om minder vaak ongezond te snacken en daardoor ook af te vallen. Wat niet betekent dat je helemaal nooit meer iets lekkers mag eten, maar je kiest er dan bewust voor en geniet er echt van.

10 tips om verleiding kleiner te maken

  • Leer bepaalde gewoontes af. Eet lekkere snacks bijvoorbeeld alleen aan de eettafel en niet als je op de bank voor de tv hangt. Zo leer je die gewoonte af, waardoor je niet meer meteen trek krijgt als je tv kijkt.
  • Vervang de snoeppot door een fruitschaal. Als je snoep, koek of chips in het zicht hebt staan, pak je dit ook snel als je trek hebt of zelfs onbewust. Berg dit daarom op en zet fruit en groenten in het zicht.
  • Ga iets actiefs doen. Als je lekkere trek hebt, helpt het om even iets actiefs te gaan doen. Bijvoorbeeld een rondje lopen, yoga, het huishouden of iets wat je leuk vindt, zoals dansen, of een spelletje focus. Zo verleg je jouw focus, waardoor je je lekkere trek even vergeet. Sowieso kun je beter niet de hele avond voor de tv hangen, want uit verveling kan je dan trek krijgen. Ga dus lekker een rondje lopen of een doe een work-out. Of blijf in ieder geval actief als je tv kijkt door bijvoorbeeld de was op te vouwen.
  • Zorg dat je verzadigd bent. Als je veel honger hebt, krijg je meer trek in een zoete of vette snack. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je verzadigd bent. Eet vezelrijke producten en eet voldoende volume door te kiezen voor caloriearme producten.
  • Ga verleidingen uit de weg. Vind je het moeilijk om boodschappen te doen zonder een ongezonde snack mee te nemen? Of kan je niet langs een patatkraam lopen zonder patat te halen? Probeer dan minder vaak boodschappen te doen of niet langs een patatkraam te komen onderweg.
  • Eet 3 – 6 maaltijden per dag op vaste tijden. Als je veel tussendoortjes neemt en niet op vaste tijden eet, heb je waarschijnlijk een groot deel van de dag of de hele dag door honger en trek. Leer jezelf aan om maximaal 6 maaltijden per dag te eten op vaste tijden zonder tussendoortjes. Het liefst maar 3 of 4 maaltijden. Je lichaam raakt hieraan gewend en je krijgt dan alleen echt honger vlak voordat je een maaltijd gaat eten.
  • Haal minder ongezonde producten in huis. Wat je niet in huis hebt, kan je namelijk ook niet eten. Ga boodschappen doen als je net hebt gegeten, want dan neem je minder ongezonde snacks mee. 
  • Zorg dat je de ongezonde snacks niet ziet. Berg het niet alleen goed op in de kast, maar verstop het ook goed achter andere producten. Of pak het in een doos in of in aluminiumfolie. Als je het niet tegenkomt, kom je ook niet snel in de verleiding.
  • Gun jezelf af en toe iets lekkers. Jezelf alles maar ontzeggen werkt vaak niet. Je gezonde leefstijl is dan niet vol te houden. Door bewust af en toe te genieten kom je minder snel in de verleiding om veel te gaan snacken.
  • Besef waarom je wilt snacken. Vaak is stress of verveling de oorzaak van je lekkere trek. Als je dit door hebt, kan je daar iets aan doen in plaats van gaan stressen. Ga iets leuks doen, leid jezelf af of ga even ontspannen.

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

Je leert onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

4 e-books met alle info die je nodig hebt

Powervrouw Bundel 1

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Minder suiker eten – 9 simpele tips om van je suikerverslaving af te komen

Lees Meer

Dit vind je misschien ook leuk:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid