Core oefeningen thuis - Plank

3 maart 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Om je buikspieren zichtbaar te maken moet je voornamelijk je voedingspatroon aanpassen. Het kan echter wel helpen om ook je buikspieren en de rest van je core te trainen met core oefeningen thuis. Met een sterke core verbeter je jouw houding en kan je meer kracht zetten bij het uitvoeren van andere krachttraining oefeningen. Sommige bekende standaard oefeningen als de Crunch kan je echter beter niet doen. Hiermee trek je jouw wervelkolom krom, waardoor je pijnklachten en blessures kan krijgen. Welke core oefeningen moet je dan wel doen om een sterke core te trainen? Hieronder vind je de vijf beste core oefeningen die je thuis kan doen.

1. Plank

Misschien wel een van de meeste bekende core oefeningen: de Plank. Je hebt hiervoor alleen je lichaamsgewicht nodig, waardoor je de oefening letterlijk overal kan uitvoeren. Het is een ontzettend goede oefening voor het trainen van je core. Daarnaast train je ook de andere spieren in je lichaam mee. De Plank is dan ook een fijne compound oefening voor je thuis trainingsschema. Denk trouwens niet te makkelijk over deze core oefening, want de juiste techniek is hierbij echt belangrijk!

2. Side plank

De Side Plank is een variant op de normale Plank. De focus ligt hierbij voornamelijk op de obliques (de zij buikspieren), maar je traint hiermee ook de rest van je core.

3. Reverse Crunch

Zoals we al eerder hebben uitgelegd is de Crunch geen goede oefening voor het trainen van je core. De Reverse Crunch is een variant op de gewone Crunch en is wél een goede core oefening. Hierbij maak je de beweging precies andersom.


4. Ab Wheel

De Ab Wheel is vaak een wat lastigere en zwaardere core oefening. Deze oefening wordt daarom vaak alleen door meer gevorderden gedaan. Wil je deze oefening aan je core oefeningen thuis toevoegen? Dan moet je wel een ab wheel in huis halen.

5. Farmer Walks

De Farmer Walk lijkt misschien een heel erg makkelijke core oefening en de techniek is inderdaad ook niet zo moeilijk. Toch kan deze oefening erg zwaar zijn en je zet hiermee alle spieren in je lichaam aan het werk, waaronder je core spieren. Om deze core oefening thuis uit te voeren heb je een set zware dumbbells of andere gewichten nodig.

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid