Fatale fouten afvallen

30 november 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Sommige vrouwen lijkt het afvallen makkelijk af te gaan, maar er zijn ook veel vrouwen die hiermee blijven worstelen. Vaak maken ze ook keer op keer hetzelfde soort fouten, waardoor het afvallen maar niet wil lukken. Hier vind je 6 veelgemaakte fatale fouten bij het afvallen.

Fout 1: Je focust alleen op het eindresultaat

Natuurlijk is het motiverend om een einddoel te hebben. Maar als je alleen maar focust op het eindresultaat, is de kans groot dat je snel opgeeft. Dat doel is waarschijnlijk nog aardig ver weg, waardoor het snel niet haalbaar voelt.

Je kunt je beter focussen op de dagelijkse kleine stappen die je neemt. Elke stap op zich kan je als een doel. Zo kun je dagelijks meerdere doelen behalen wat enorm motiverend is.

Fout 2: Je doet het alleen

Misschien weet je ook wel dat het beter is om samen met iemand af te vallen, maar er is nu eenmaal niemand in je omgeving die meedoet… Als je samen afvalt, heb je meer motivatie, wilskracht én ondersteuning. Probeer dus altijd iemand te vinden die samen met jou het proces wil aangaan. Of liever nog: meerdere personen.

Het hoeft niet per se iemand te zijn die wil afvallen. Misschien is net een ander doel heeft, bijvoorbeeld in spiermassa aankomen. Ook dan kan het heel motiverend zijn om samen aan een doel te werken, ook is dat doel voor ieder van jullie verschillend.

Je kunt misschien ook kennismaken met wat mensen in de sportschool. Of wie weet ontmoet je een paar afvalmaatjes online. Bijvoorbeeld via onze Facebook-groep.

Fout 3: Je hebt geen concreet doel

Vaak weten we wel ongeveer wat we willen, maar we hebben niet altijd een concreet doel. Dat maakt het proces een stuk lastiger, want je weet dan niet precies waar je naartoe wilt. Je weet ook niet wanneer je het doel behaalt hebt, waardoor het misschien wel lijkt dat dit nooit zal gebeuren.

Een doel als ‘afvallen’ is geen concreet doel. Een veel concreter doel is ’10 kilo afvallen’. Aan de hand van je caloriebehoefte en het aantal calorieën dat je dagelijks wilt gaan eten (maximaal 30% onder je behoefte), kun je bepalen hoe lang je ongeveer bezig zal zijn met het behalen van dit doel. Zo maak je het nog concreter voor jezelf.

Fout 4: Je hebt onze Powervrouw Bundel niet in huis

Je kunt op internet heel wat informatie vinden over afvallen en gezonde voeding. Maar niet al die informatie is juist. Daarbij is het lastig om honderden tips zelf om te zetten naar een praktisch plan dat je kunt volgen.

Onze hardcopy Powervrouw Bundel bestaat uit vier concrete stappenplannen over voeding, motivatie, krachttraining en herstel. Zo leer jij jezelf stap voor stap een gezonde leefstijl aan die je ook vol kunt houden én waar je plezier aan beleeft. Ik weet 100% zeker dat jij hiermee je bodygoals gaat behalen.

Bekijken ->

Fout 5: Je wilt te snel

Ik begrijp heel goed dat je het liefst vandaag nog al die kilo’s wilt verliezen. Maar te snel willen werkt vaak alleen maar averechts. Grote kans dat je net al veel andere vrouwen al eens een super streng dieet hebt geprobeerd en dit niet hebt volgehouden. Daarna kwam je waarschijnlijk ook weer net zo hard aan en misschien zelfs wel meer.

Als je echt kilo’s wilt verliezen, moet je een voedingspatroon hanteren dat bij jou past en niet te steng is. Ga niet meer dan 20 tot 30% onder je caloriebehoefte zitten. Op die manier behoud je jouw spiermassa ook beter, waardoor je stofwisseling niet omlaag gaat en je straks mooi strak wordt. Je kunt dan zelfs met krachttraining ook wat spiermassa opbouwen.

Je mag ook gerust af en toe wat lekkers, maar zorg dat je dit met mate doet. Houd aan dat ongeveer 80% van je dagelijkse voeding uit gezonde, onbewerkte producten moet bestaan. De overige 20% mag je lekker snacken!

Fout 6: Je blijft in je schuldgevoel hangen

Ondanks dat deze fout onderaan staat, is het toch een heel belangrijke. Het komt regelmatig voor dat vrouwen in hun schuldgevoel blijven hangen als ze iets niet helemaal juist hebben gedaan. Bijvoorbeeld als je niet naar de sportschool bent gegaan of als je een oefening minder hebt kunnen doen door tijdgebrek. Of je hebt twee koekjes gegeten, terwijl je volgens je voedingsschema maar één koekje mocht…

Maar het gaat hier niet alleen over dingen die met je gezondheid en het afvallen te maken hebben. Het kan ook zijn dat je denkt dat je iets verkeerd hebt gedaan op je werk. Je kan er nu niets meer aan doen, maar je voelt je hier toch schuldig over… Of je zou de afwas doen en bent hier niet aan toegekomen, waardoor je je schuldig voelt tegenover je partner.

In al die gevallen voel je je dus negatief over jezelf. En zo’n negatief gevoel kan ertoe leiden dat je het maar helemaal opgeeft, omdat je het nut er niet meer van inziet. Je krijgt een soort zelfmedelijden, waardoor je vindt dat je nu echt wel die reep chocola mag eten.

Dit soort gevoelens helpen je niet mee. Natuurlijk mag je je wel ergens even schuldig over voelen, maar probeer dan te kijken wat je hiervan kan leren. Wat kan je nu doen om het beter te maken en wat kan je de volgende keer doen om dit te voorkomen? Trek je les hieruit en laat het daarna achter je. Het heeft geen zin om in het verleden te blijven hangen.

Wil je weten wat wél werkt als je wilt afvallen? In ons papieren KVV Magazine vind je ontzettend veel praktische tips van professionals en ervaringsverhalen van andere vrouwelijke krachtsporters. En in elke editie vind je ook een trainingsschema, een weekmenu en lekkere en gezonde recepten.

Al duizenden vrouwen doen inspiratie op met ons magazine en behalen hun bodygoals. Heb jij jouw exemplaar al gereserveerd?

=> Meer info & bestellen

Krachttraining Voor Vrouwen Magazine

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid