DOOR Rowan Blom 

14 januari 2020

Vrouw die Squats doet in de sportschool
KVV Magazine


Coaches bieden steeds vaker trainingsschema’s voor 4, 6 of 8 weken aan. Om echt resultaat te blijven behalen moet je daarna weer terugkomen voor een nieuw trainingsschema. Maar is het eigenlijk wel goed om maandelijks van trainingsschema te wisselen? Nee, dat is het niet!

Waarom bieden coaches maandelijkse schema’s aan?

Als zoveel coaches het aanbieden, zou je misschien denken dat het wel goed is om continu te wisselen van trainingsschema. Die fout hebben wij helaas ook gemaakt in het verleden. Er zijn echter verschillende redenen waarom coaches maandelijkse trainingsschema’s aanbieden.

Het is een goed businessmodel

Tegenwoordig kun je op bijna alles wel een abonnement nemen. Voor jou als klant kan dit erg praktisch zijn en vaak bespaar je hiermee ook kosten. Maar voor bedrijven is dit ook heel goed: zij krijgen terugkerende inkomsten, waardoor ze redelijk zeker zijn van inkomsten in de toekomst. Ze verdienen zo vaak gemiddeld meer per klant.

Met trainingsschema’s werkt dat precies hetzelfde. Als je als coach maandelijks een nieuw trainingsschema aan je klanten verkoopt, levert dat veel meer op dan eens per half jaar of slechts eenmalig een schema aan je klanten verkopen. Het is dus erg voordelig voor een coach om hiervoor te kiezen.

Meer klanttevredenheid

Aangezien zoveel coaches zeggen dat het beter is om maandelijks van trainingsschema te wisselen, is het wat vreemd als één coach iets anders gaat zeggen. Daarbij is het ook zo dat veel krachtsporters denken dat ze steeds nieuwe schema’s nodig hebben. De coach die de waarheid vertelt kan dan kritiek verwachten en het kan zijn dat klanten zijn of haar diensten niet meer afnemen. Dit wil je natuurlijk niet als coach.

Met een nieuw trainingsschema krijg je vaak ook weer een aantal dagen last van spierpijn. Je spieren zijn namelijk niet gewend aan deze oefeningen. Veel vrouwen die aan fitness doen denken dat dit betekent dat hun lichaam de nieuwe trainingsprikkel krijgt die ze nodig hadden. Daar is echter niets van waar en de spierpijn kan je resultaten in de weg zitten. Spierpijn is normaal gesproken op zich geen probleem. Het is heel normaal dat dit optreedt na je eerste paar work-outs. Maar als je hier elke maand last van hebt, zul je niet optimaal presteren. Alleen al hierdoor zul je minder goede resultaten behalen.



Aangezien veel vrouwen denken dat ze die trainingsprikkel nodig hebben, kiezen coaches ervoor om hun klanten maandelijks of tweemaandelijks een nieuw trainingsschema te geven. Hun klanten hebben dan het gevoel dat het werkt, zijn tevreden en geven goede recensies.

Zijn de meeste coaches dan alleen maar op geld beluste wolven?

Nu lijkt het misschien dat coaches alleen maar aan geld en goede recensies denken zonder echt te geven om de resultaten die hun klanten behalen. Maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn en wij gaan ook graag van de goede intenties van coaches uit. De kans is groot dat de meeste coaches simpelweg niet beter weten. Wellicht hebben ze er ergens wel een keer iets over gelezen, maar zijn dit snel weer vergeten. Aangezien zoveel coaches en klanten aangeven dat regelmatig wisselen van trainingsschema beter is, is het niet zo vreemd dat je als coach niet beter weet.

Zelf zijn wij in het verleden ook met de massa meegegaan en hebben we maandelijkse trainingsschema’s aangeboden zonder echt te weten dat dit juist niet goed was voor de resultaten. We willen onze klanten graag het beste bieden, maar hier waren we ons helaas niet van bewust. Inmiddels bieden we nu alleen nog losse schema’s aan (die je kunt blijven gebruiken) en persoonlijke coaching. In ons coachingstraject passen we de trainingsschema’s alleen aan waar nodig en focussen we meer op de juiste techniek en extra optimalisatietechnieken.

Waarom kun je beter niet elke maand van trainingsschema wisselen?

Het maandelijks wisselen van trainingsschema voelt misschien goed, omdat je met een nieuw schema waarschijnlijk weer spierpijn krijgt. Je spieren waren gewend aan de bewegingen van het vorige schema en moeten nu weer wennen aan deze nieuwe oefeningen. Dit betekent echter niet dat het ook beter is. Allereerst omdat spierpijn een negatieve invloed op je trainingsresultaten kan hebben.

Maar de belangrijkste reden is het feit dat je geen vooruitgang zult boeken als je steeds wisselt van schema. Je spieren moeten namelijk steeds weer wennen aan nieuwe oefeningen en kunnen niet echt groeien. Een spier groeit alleen goed bij het maken van steeds dezelfde beweging.

Hebben je spieren dan geen nieuwe uitdaging nodig?

Zeker wel! Het is dus het beste om steeds dezelfde oefeningen te blijven doen, maar je zult wel elke week omhoog moeten gaan in reps of gewicht. Alleen dan zul je namelijk echt progressie boeken. Je spieren hebben dus wel degelijk een nieuwe uitdaging nodig, alleen ligt die uitdaging op het gebied van reps en gewicht en niet op het gebied van oefeningen.

Wanneer kun je wel van trainingsschema veranderen?

Onze personal trainer Debbie helpt onze persoonlijke coaching klanten ook met het continu bijwerken van hun trainingsschema. Dit gaat echter alleen om veranderingen die echt nodig zijn. Je krijgt niet een geheel nieuw trainingsschema, maar er worden enkel een aantal oefeningen veranderd.

Er zijn verschillende redenen waarom je wat oefeningen zou kunnen wisselen of aan je schema zou kunnen toevoegen:

 

  • Als je startend bent en een bepaalde oefening nog niet goed kunt uitvoeren, kan dit worden omgewisseld met een gemakkelijkere variant waarmee je de techniek aanleert.
  • Als je steeds meer gevorderd wordt en je meer oefeningen moet doen om je spieren voldoende te prikkelen.
  • Als je je op een ander deel van je lichaam wilt focussen. Je past dan alleen de volgorde van de oefeningen aan.
  • Als je een blessure hebt.
  • Als het niet wisselen van oefeningen ten koste gaat van je motivatie.

Wil jij leren hoe je jouw eigen persoonlijke trainingsschema maakt of je huidige schema aanpassen aan jouw niveau en wensen? Dan raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. Hierin leer je stap voor stap hoe je dit doet en vind je alle info die je nodig hebt over krachttraining, voeding, mindset en herstel.

Dit vind je misschien ook leuk:

Afterburn-effect

Meer afvallen door het afterburn-effect?

Je hebt misschien wel eens gehoord van het afterburn-effect. Dit houdt in dat je in de 22 - 24 uur na een training extra calorieën verbrandt. Hoe zit dat nu precies en hoe groot is het afterburn-effect? In dit artikel

Lees Meer
Side Lunge

Strakke dijen? Dit zijn de oefeningen die je moet doen (inclusief video’s)

Zie je dat vet aan de binnenkant van je dijbenen graag verdwijnen? Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden, dus je moet ook je voedingspatroon aanpassen. Maar er zijn wel fitness oefeningen die je - in combinatie met een lagere

Lees Meer
Vrouw met veel spiermassa

Kunnen vrouwen net zoveel spiermassa opbouwen als mannen?

Vaak wordt gedacht dat mannen meer spiermassa kunnen opbouwen dan vrouwen. Maar is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel lees je hier alles over. Toename in spiermassa Als we kijken naar het percentage spiermassa dat we kunnen winnen, is

Lees Meer
Afvallen tijdens lockdown

Afvallen tijdens de lockdown: 3 tips om je bodygoals te behalen

Je maakte de afgelopen tijd eindelijk weer wat progressie of je wilde net weer echt van start gaan… Maar nu zitten we in een lockdown, waardoor het extra lastig is om je bodygoals te behalen. Je kan niet meer naar

Lees Meer
Opgeblazen gevoel na het sporten

Opgeblazen gevoel na het sporten? Hierdoor komt dat

Veel vrouwen sporten om strakker te worden. Maar soms hebben we na het sporten last van een opgeblazen gevoel en lijkt onze buik juist dikker. Niet helemaal wat je wilt natuurlijk en het kan ook heel vervelend zijn. Hoe ontstaat

Lees Meer
Dumbbell Row

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

 Meer bewegen is natuurlijk goed voor onze gezondheid, maar krachttraining biedt nog veel meer voordelen. Waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? Hieronder vind je vijf redenen. 1. Je lichaam krijgt mooie vormen De meeste vrouwen starten met krachttraining

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>