DOOR Rowan Blom 

14 oktober 2020

Trainen met spierpijn
KVV Magazine


Je hebt nog spierpijn van je laatste training, maar inmiddels is het alweer tijd voor je volgende work-out. Is het wel verstandig om te trainen met spierpijn? In dit artikel leggen wij je hier alles over uit.

Trainen met spierpijn

Sporten met spierpijn is op zich geen probleem. Zolang je je in ieder geval maar aan je fitness schema houdt en niet vaker gaat trainen dan het aanbevolen aantal keer per week voor jouw trainingsniveau. Merk je dat de spierpijn nog erg hevig is? Stel je training dan uit van de ochtend naar de avond of naar de volgende dag.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je spierpijn jouw range of motion niet beïnvloedt. Je moet de fitness oefeningen dus nog in zijn geheel goed kunnen uitoefenen en de juiste techniek kunnen hanteren. Als dat niet meer lukt, haal je niet alles uit je training en verhoog je de kans op een blessure. Dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het belangrijk dat je een oefening overslaat als je merkt dat je niet meer de juiste techniek hanteert.

Kan spierpijn je prestaties beïnvloeden?

Spierpijn kan wel degelijk je prestaties beïnvloeden. Het trainen zal je waarschijnlijk wat minder makkelijk afgaan. In principe is dat niet heel erg, zolang je nog de volledige range of motion kunt maken en je techniek in orde is. Het is belangrijker dat je jouw trainingsdagen blijft aanhouden. In principe heb je alleen de eerste paar weken last van spierpijn.

Langere tijd last van spierpijn

Als de spierpijn enkele weken blijft aanhouden of als je gedurende meerdere weken achter elkaar na elke training spierpijn krijgt, moet je hier wel iets aan gaan doen. Je traint dan ook langere tijd niet optimaal, waardoor je niet de beste resultaten behaalt. Daarbij wordt de kans op overbelasting en blessures hoger.

Het is dus niet goed als je na enkele weken trainen nog steeds na elke training last hebt van veel spierpijn. In principe zou je alleen in de eerste paar weken spierpijn moeten hebben. Daarna is je lichaam aan de fitness oefeningen gewend.



Als je na een aantal weken nog steeds last van spierpijn hebt, kan dat een aantal oorzaken hebben:

  • Je traint niet vaak genoeg (minder dan één keer per week)
  • Je doet steeds andere oefeningen
  • Je herstelt niet goed genoeg

Om ervoor te zorgen dat je geen last meer hebt van spierpijn, is het belangrijk om consequent minimaal eens per week te trainen en elke week dezelfde krachttraining oefeningen te doen. Ook is het goed om eens te kijken naar je herstelcapaciteit. Misschien train je wel te vaak of is je voeding, slaap of stressniveau niet in orde.

Check wat je kunt doen tegen spierpijn ->

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met het e-book #TRAIN hard van onze Powervrouw Bundel. De complete bundel bestaat uit vier e-books met alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Dit vind je misschien ook leuk:

Foam roller oefening

Masseer je spieren: 6 foam roller oefeningen

De foam roller is een belangrijk hulpmiddel voor vrouwen die aan krachttraining

Lees Meer
Mediteren

Zo kan mediteren bijdragen aan jouw fitnessgoals: 4 voordelen

Mediteren is de laatste jaren steeds populairder geworden. Dat is ook niet

Lees Meer
Beter slapen

Beter slapen na je avond work-out? Haal jezelf uit de fight or flight modus!

Ben jij ’s avonds na het sporten nog teveel in je aan

Lees Meer
Overreaching

Hoe voorkom je overreaching?

Een blessure ontstaat vaak door het hanteren van een verkeerde techniek. Dit

Lees Meer
Slapende vrouw

Wat is de beste slaaproutine?

Misschien wist je al dat slaap enorm belangrijk is voor je trainingsresultaten.

Lees Meer

over de auteur

 

Volg mij

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe now to get the latest updates!

close-link
>