Platte buik

26 oktober 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Wanneer gaat het je eindelijk eens lukken om wél een platte buik te krijgen? Je weet misschien al hoe je calorieën moet tellen en hoeveel je zou moeten trainen… Dat zijn vaak de standaardtips, maar dat maakt nog niet dat je dit ook écht doet. Hier vind je 5 simpele tips die jou wel gaan helpen om een platte buik te krijgen.

Tip 1: Heb geduld

Niet de meest leuke, maar misschien wel de meest uitdagende tip: geduld hebben. Ik begrijp heel goed dat je het liefst morgen al een platte buik wilt hebben. Maar even snel een aantal kilo’s verliezen werkt vaak alleen maar averechts…

Je houdt het dan waarschijnlijk na een aantal weken niet meer vol… Of het lukt je misschien wel om het vol te houden en een platte buik te krijgen, maar je hebt dan nog niets geleerd. Grote kans dat je jouw oude leefstijl weer oppakt en binnen no-time weer aankomt.

Geen leuke tip dus en zeker lastig, maar geduld hebben is ontzettend belangrijk.

Tip 2: Stel dagelijkse doelen

Het is heel goed om te weten waar je uiteindelijk wilt zijn. Je moet dus zeker wel een doel voor de langere termijn opstellen. Maar het is ook goed om tussendoelen te maken, bijvoorbeeld maandelijkse doelen. En misschien wel het belangrijkst: dagelijkse doelen.

Je lange termijn doel is misschien nog heel ver weg en ook maandelijkse tussendoelen kunnen soms als ver weg aanvoelen. Dagelijkse doelen zijn klein en kun je makkelijker en sneller behalen, wat als een beloning voelt voor jezelf. Dit geeft je extra motivatie en het helpt je om te genieten van het proces.

Met een dagelijks doel bedoel ik trouwens niet iets als ‘100 gram afgevallen’. Je kunt beter wekelijks of maandelijks een meting doen dan dagelijks. Met dagelijkse doelen bedoel ik doelen gericht op de acties die je op een dag neemt naar je grotere doel toe, bijvoorbeeld: ‘een work-out gedaan’, ‘een half uur gewandeld’, ‘X gram eiwitten gegeten’ of ‘1,5 liter water gedronken’. Dit zijn echt acties die je kunt doen, waardoor je ze ook makkelijk kunt behalen.

Tip 3: Verander je leefstijl stap voor stap

Sommige mensen kunnen heel makkelijk zomaar een bepaald voedingspatroon of een bepaald trainingsschema volgen, maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Als dit jou niet lukt, kun je veel beter stap voor stap jouw leefstijl veranderen.

Je gooit dus niet alles om, maar je verandert langzaamaan bepaalde dingen in je leefstijl. De eerste week vervang je jouw koekje in de ochtend door een stuk fruit, de tweede week eet je een paar blokjes kaas of wat kwark in de avond in plaats van een zak chips en de derde week drink je elke dag 1,5 – 2 liter water.

Je went hier langzaam aan, waardoor het veel makkelijker vol te houden is. En je houdt wel gedeeltelijk intact waar je aan gewend bent, maar je doet alleen wat aanpassingen. Zo creëer je een leefstijl die ook echt bij jou past en die je jouw leven lang kunt blijven volhouden.

Tip 4: Neem voldoende rust

Je denkt misschien dat keihard sporten en continu gezonde maaltijden maken altijd het belangrijkst is, maar je hebt het mis. Soms is het beter om een wat snellere maaltijd (maar alsnog redelijk gezond) op tafel te zetten en het sporten een keertje over te slaan.

Om die platte buik te krijgen is het namelijk ook belangrijk dat je voldoende rust neemt. Slaap sowieso elke nacht voldoende en ga een keer niet trainen – of train lichter – als je je echt vermoeid voelt. Je behaalt ook geen goede resultaten als je niet goed hersteld bent.

Daarbij is stress ook niet goed voor het afvallen. Een iets minder gezonde en snelle maaltijd kan ook echt wel een keer.

Probeer dit natuurlijk niet te vaak te doen, behalve als dit echt nodig is (of als je echt een keer zin hebt in een minder gezonde maaltijd). Belangrijk hierbij is dat je leert om naar je lichaam te luisteren en dat je kunt herkennen wanneer het echt te veel is en wanneer dit slechts een excuus is.

Tip 5: Houd van jezelf zoals je nu bent

Ondanks dat je misschien wel een plattere buik wilt, betekent dat niet dat je nu niet goed bent zoals je bent. Ook met die extra kilo’s ben jij goed genoeg! Leer om van jezelf te houden door er een gewoonte van te maken om dagelijks positieve punten over jezelf op te noemen. Het wordt dan ook een stuk makkelijker om een platte buik te krijgen, omdat je dan graag goed voor jezelf wilt zorgen.

In het papieren KVV Magazine vind je nog veel meer tips over van jezelf houden, jezelf motiveren en goed voor jezelf zorgen. Zoals altijd vind je hierin ook weer veel informatieve artikelen over training en voeding, inspirerende verhalen, gezonde recepten en een trainingsschema en weekmenu.

Dit is hét tijdschrift dat elke vrouwelijke krachtsporter in huis zou moeten hebben.

Meer info & bestellen

KVV Magazine Voordeelbundel

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid