KVV Magazine Voordeelbundel

Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Vrouw met weinig buikvet

9 april 2017

Categorie: Afvallen

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

De zomer is onderweg. De eerste zonnestralen herinneren ons eraan dat we binnenkort de bikini weer aan mogen. Heerlijk natuurlijk, in je bikini op het strand, vooral wanneer je lekker in je vel zit. Velen van ons stellen zichzelf de vraag: ‘Hoe kom ik van mijn buikvet af?‘ en we proberen van alles om dit maar zo snel mogelijk te verliezen. De komende maanden zullen we nog extra ons best doen in de sportschool. Het welbekende buikspierkwartiertje loopt storm. We doen nog een extra setje sit-ups, planking of push ups. Alles om met een platte buik te paraderen over de boulevard en het strand op onze tropische vakantiebestemming. Maar hoe kan je nu echt je buikvet verminderen?

Buikvet verbranden voor een platte buik

Met welk doel doe je het buikspierkwartier nu eigenlijk? Het is in ieder geval niet het antwoord op de vraag ‘Hoe kom ik van mijn buikvet af?’ Wanneer je een platte buik wilt, zal je er in eerste instantie voor moeten zorgen dat je vet verbrandt. Wanneer je een vetpercentage hebt dat laag genoeg is, zullen je buikspieren vanzelf zichtbaar worden.

Iedereen heeft namelijk een mooi stel buikspieren onder het laagje vet. Hoe snel en bij welk vetpercentage dit gebeurt, verschilt wel van persoon tot persoon. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde anatomie qua spieren.

Je kunt dus niet je buikvet wegtrainen door af en toe mee te doen met het buikspierkwartier. Natuurlijk verbrand je wel wat calorieën tijdens het trainen en je zal dus ook wel wat buikvet wegtrainen. Maar voor echt resultaat is het veel belangrijker dat je voedingspatroon in orde is en dat je jouw hele lichaam traint.

Buikvet verbranden met buikspieroefeningen

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Als je je afvraagt: ‘Hoe kom ik van mijn buikvet af?’, denk je waarschijnlijk dat het mogelijk is om plaatselijk vet te verbranden. Om vet te verbranden heb je echter een negatieve energiebalans nodig. Dit houdt in dat je gedurende een langere periode meer energie/calorieën moet verbranden dan dat je binnenkrijgt. Het gaat hier om een energiebalans van je gehele lichaam. Hier hebben we gelijk het antwoord op de gestelde vraag; helaas is alleen buikvet kwijtraken niet mogelijk. Die platte buik krijg je dus niet door elke dag sit-ups te doen.

Verbrand ik pas vet na 20 minuten trainen?

Hoe kom ik van mijn buikvet af als ik weinig tijd heb om te sporten? Vaak wordt er gezegd dat je minstens 20 minuten moet trainen voordat je vet gaat verbranden. Als je weinig tijd hebt en je deze 20 minuten niet redt, zou dit zinloos zijn. Het is waar dat de verhouding in kortere trainingssessies meer richting het verbranden van koolhydraten ligt. En dat deze verhouding gedurende een langere training meer richting de vetverbranding zal gaan.

Maar het gaat hier om de verhouding van de verbranding op dat moment in je training, en niet om het totale aantal calorieën die tijdens de training verbrand is. De negatieve energiebalans die nodig is om vet te verliezen, geldt nog steeds. En of deze energie nou verbrand is tijdens een aantal korte of een lange trainingssessie, doet er onder de streep niet toe.

 Buikvet verbranden met buikspieroefeningen

Hoe kom ik van mijn buikvet af terwijl ik tegelijkertijd spiermassa aanmaak?

In een ideale situatie zal je je naast buikvet verbranden ook willen focussen op het aanmaken van spiermassa. Maar hoe kun je nu je buikvet verminderen en tegelijkertijd spiermassa opbouwen? Gelukkig is dit echt wel mogelijk, zeker als je een beginner bent. Maar het is toch aan te raden om voor een van beide doelen te kiezen.

Om spiermassa op te bouwen heeft je lichaam in principe meer energie nodig dan het verbrandt. Voor vetverbranding geldt het tegenovergestelde. Tijdens het vet verbranden heeft je lichaam het opbouwen van spieren niet als eerste prioriteit. Een manier om dit op te lossen, is om deze twee doelen af te wisselen in verschillende trainingsfasen (bulken / cutten).

In dit blog lees je meer over afvallen en tegelijkertijd spieren opbouwen ->

Buikvet verminderen met gezonde voeding

Hoe kan je nu wél je buikvet verminderen?

Samenvattend: wanneer je een lager vetpercentage wilt bereiken, zorg er dan voor dat je gedurende een langere periode meer energie verbrandt dan dat je binnenkrijgt door je voedingspatroon aan te passen. Let er hierbij op dat je niet te hard van stapel loopt en té weinig binnenkrijgt. Je lichaam heeft zeker energie nodig om te kunnen sporten. En de trainingen zijn juist zo belangrijk om je spiermassa in stand te houden en tegelijkertijd calorieën te verbranden.

Snel buikvet verbranden gaat dus helaas niet. Maar als je er wat langer aan werkt en jezelf niet uithongert, krijg je een mooie platte buik mét buikspieren en blijf je dit resultaat ook langer behouden.

Alleen deelnemen aan het buikspierkwartier en niets aanpassen aan je voeding zal er dus niet voor zorgen dat je je buikvet vermindert, maar buikspieroefeningen kunnen daarentegen wel zorgen voor sterkere buikspieren. Je kunt dus altijd enkele buikspieroefeningen toevoegen aan je schema voor een sterkere core.

In dit blog vind je het tips voor het trainen van je buikspieren ->

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo‘s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid