Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Vrouw die haar vetpercentage omlaag wil krijgen

18 maart 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je wilt jouw vetpercentage omlaag krijgen, alleen weet je niet zo goed waar je moet beginnen. Op internet zijn zoveel verschillende diëten en voedingspatronen te vinden. Wat werkt nu echt om je vetpercentage omlaag te krijgen? In dit blog vind je 7 handige tips om je vetpercentage te verlagen.

Tip 1: Stel een realistisch doel

Sowieso is het slim om een doel te stellen voordat je begint, want dan heb je iets om naartoe te werken. Zorg er echter wel voor dat dit een realistisch doel is. In twee maanden 20 kilo afvallen is geen realistisch doel. Ga ervanuit dat je maandelijks 1 tot 2 kilo kunt verliezen.  Als je 20 kilo wilt afvallen, zal dat tussen de tien en twintig maanden duren. Misschien raak je daardoor een beetje gedemotiveerd, maar als je naar je hele leven kijkt is dat helemaal niet zo heel lang. Om jezelf extra te motiveren kan je ook tussendoelen stellen, bijvoorbeeld 3 kilo verliezen in twee maanden.

Tip 2: Houd een voedingsdagboek bij

Voordat je van start gaat met je nieuwe voedingspatroon en terwijl je bezig bent, is het slim om een voedingsdagboek bij te houden. Van tevoren kan je dan zien wat je écht eet op een dag en weet je o0k waarmee je als eerste aan de slag moet om je vetpercentage te verlagen. Vaak denken we dat we veel minder eten dan dat we eigenlijk doen. We vergeten dat extra koekje of dat likje saus. Met een voedingsdagboek zie je dit soort dingen wel. Schrijf in je voedingsdagboek alles op wat je hebt gegeten op een dag én de dingen die je nu niet hebt gegeten omdat je een dagboek bijhoudt. Zo krijg je een eerlijk beeld. Houd dit één tot drie dagen bij.

Tip 3: Zorg voor een calorietekort

Online vind je misschien 10.000 trucjes om je vetpercentage omlaag te krijgen en allemaal producten die zouden helpen bij het afvallen. Je vetpercentage verlagen is echter niet iets geheimzinnigs. Helaas is er ook niet één trucje waarmee je ineens kilo’s verliest. Om je vetpercentage omlaag te krijgen zal je alleen moeten zorgen voor een calorietekort. Blijf je meer eten dan je verbrand? Dan zal je ook niet afvallen, hoe gezond je ook eet.

Tip 4: Kies een voedingspatroon dat bij jou past

Al die trucjes, diëten en voedingspatronen zijn er ook niet helemaal voor niks. Sommige mensen vinden het makkelijker om af te vallen met een koolhydraatarm dieet of met een ketogeen dieet. Er zijn vrouwen die het liefst zes keer per dag iets eten, terwijl anderen een deel van de dag vasten en twee maaltijden per dag eten. Het één werkt niet per se beter dan het ander, maar een bepaald dieet of voedingspatroon kan het wel makkelijker maken.

Zo werkt het voor sommige mensen beter om minder vaak op een dag te eten, zodat ze minder met voeding bezig zijn. Anderen eten graag minder koolhydraten, zodat ze minder energiedips en lekkere trek hebben. Maar er zijn ook mensen die twee keer eten per dag of een koolhydraatarm dieet totaal niet kunnen volhouden. Het belangrijkste is dat je zorgt voor een calorietekort en kiest voor een voedingspatroon dat bij jou past en dat je kan volhouden.

Fruit

Tip 5: Eet meer groenten en fruit

Als je jouw vetpercentage omlaag wilt krijgen, is het aan te raden om meer groenten en fruit te eten. Dit heeft niet direct veel invloed op je vetpercentage, maar het maakt het wel makkelijker om je gezonde voedingspatroon vol te houden. Sowieso is het aan te raden om de koekjes die je tussendoor eet te vervangen door een stuk fruit of groente. Dit scheelt vaak meteen al calorieën en je krijgt niet zo’n last van een suikerdip.

Daarbij zorgen groenten en fruit voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel te veel eet of een lekkere snack pakt. En af en toe wat extra groenten of fruit eet als je lekkere trek of honger hebt, is meestal geen probleem (afhankelijk van het soort groenten of fruit). De meeste soorten groenten en fruit bevatten maar weinig calorieën. En het is natuurlijk ook heel gezond!

Tip 6: Drink voldoende water

Wist je dat je soms een hongergevoel kan hebben terwijl je eigenlijk dorst hebt? Als je dan gewoon een glas water drinkt, verdwijnt je honger vaak weer. Daarbij vult water ook de maag, waardoor het sowieso wel een verzadigd gevoel geeft. Het helpt ook om afvalstoffen in je lichaam af te scheiden. Daardoor voel je je fitter en heb je meer energie. Drink daarom minimaal 1,5 tot 2,5 liter water per dag om je vochtbalans op peil te houden.

Tip 7: Beweeg meer

Je vetpercentage omlaag krijgen met alleen beweging is vrijwel niet te doen. Het is altijd belangrijk om eerst naar je voeding te kijken, want daar behaal je het meeste resultaat mee. Toch kan meer bewegen zeker wel helpen bij het verlagen van je vetpercentage. Wandel bijvoorbeeld elke dag een rondje en doe af en toe een cardio work-out.

Tijdens een krachttraining verbrand je ook calorieën. Daarnaast maak je meer spiermassa aan, waardoor je lichaam mooi gevormd wordt. Doe je nog niet aan krachttraining en wil je hier wel mee starten? Bekijk dan onze Powervrouw Bundel waarin je alle info vindt die je nodig hebt om goed van start te gaan!

Stap voor stap je leefstijl aanpassen en kilo’s verliezen

Er zijn zoveel verschillende adviezen over training en voeding, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen hoe je nu echt je leefstijl aanpast en kilo’s verliest. Waar begin je en wat is nu het belangrijkste als je wilt afvallen? Met onze Powervrouw Bundel leer jij stap voor stap hoe je jouw leefstijl aanpast en blijvend gewicht verliest.

In dit hardcopy boek leer je onder andere:

✓ Hoe je jouw eigen persoonlijke trainings- en voedingsschema samenstelt
✓ Hoe je het maximale uit je trainingen haalt
✓ Welke voeding jou helpt om je goals te bereiken
✓ Met welke voedingsmiddelen je jouw energielevel en slaap kunt verbeteren
✓ Hoe je jezelf kunt motiveren
✓ Hoe je gewoontes aanleert en discipline opbouwt
✓ Welke factoren belangrijk zijn voor spierherstel
✓ Hoe je echt kunt ontspannen en tijd voor jezelf kunt nemen

Alle info die je nodig hebt om af te vallen en jouw leefstijl blijvend te veranderen!

Meer info & bestellen ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid