Hoe maak je goede progressiefoto's?

18 april 2022

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je bent al een tijdje goed bezig in de sportschool en je hebt ook je voedingspatroon aangepast. Maar je ziet maar geen verschil op de weegschaal. Wist je dat het getal op de weegschaal niet alles zegt? Je progressie komt namelijk niet altijd tot uiting in gewicht.

Een betere manier om je vooruitgang bij te houden is door het maken van progressiefoto’s. Sommige veranderingen zie je namelijk veel duidelijker in foto’s. In dit blog lees je hoe je goede progressiefoto’s maakt.

De allereerste progressiefoto

Om je progressie zo goed mogelijk bij te houden, start je met een beginfoto. Zoek een plek in huis met goede belichting en maak vervolgens een of meerdere foto’s van je lichaam. Het kan misschien een beetje confronterend zijn, maar later ben je blij dat je het hebt gedaan. 

Na het maken van de eerste foto’s is het belangrijk om om de zoveel tijd een nieuwe foto te maken. Doe dit bijvoorbeeld om de week of om de twee weken onder precies dezelfde omstandigheden. De onderstaande tips gaan jou helpen om goede progressiefoto’s te maken.

Tip 1: Draag steeds dezelfde outfit

Om de foto’s zo goed mogelijk met elkaar te kunnen vergelijken, draag je op elke progressiefoto dezelfde outfit. Zo zijn fysieke verschillen namelijk sneller en duidelijker zichtbaar. Draag het liefst alleen ondergoed of een bikini.

Tip 2: Maak de foto’s op dezelfde tijd en dezelfde plaats

Goede progressiefoto’s maak je iedere week of twee weken op dezelfde tijd op dezelfde plaats. Zoals je misschien wel weet kan je lichaam gedurende de dag erg veranderen. Voor een goed beeld maak je de foto’s dus altijd op hetzelfde moment van de dag. Bijvoorbeeld als je net uit bed komt en nog niet hebt gegeten.

Ga ook steeds op dezelfde plek staan en maak de foto vanuit dezelfde hoek. Zorg voor een neutrale achtergrond. Let altijd op de belichting en fotografeer het liefst niet tegen het licht in.

Tip 3: Zorg voor een natuurlijke houding

Om je progressie zo goed mogelijk bij te houden, is het belangrijk om je hele lichaam op de foto te zetten. Ja, van top tot teen dus. Neem een natuurlijke houding aan en ga vooral niet poseren of aanspannen. Dit zorgt namelijk voor een vertekend beeld.

En hoe leuk selfies ook zijn, ze zijn niet geschikt voor progressiefoto’s. Maak het liefst een spiegelfoto of zet je telefoon op timer; wat voor jou het handigst is. 

Een tip van ons: maak niet alleen foto’s van de voorkant van je lichaam, maar ook van je achterkant en zijaanzicht.

Tip 4: Bewaar de progressiefoto’s in een apart mapje

Progressiefoto’s zien er misschien niet altijd even sexy uit, maar dat hoeft ook helemaal niet. Wellicht vind je het zelfs moeilijk om naar de foto’s te kijken. Ondanks dat het confronterend kan zijn, is het belangrijk om progressiefoto’s nooit te verwijderen.

Na een aantal maanden ben je blij dat je ze genomen hebt en werkt het alleen maar motiverend. Bewaar het beeldmateriaal in een apart mapje op je telefoon (het liefst op datum), zodat je ze makkelijk terug kunt vinden.

Tip 5: Deel je progressiefoto’s op social media

Het is misschien niet voor iedereen, maar veel vrouwen vinden het heel fijn om hun progressiefoto’s te delen op social media. Ze krijgen veel complimentjes en dit zorgt voor een enorme motivatieboost. Hiervoor moet je misschien even uit je comfortzone, maar het levert je ontzettend veel op. Niet alleen is dit een stok achter de deur, je vergroot hiermee ook je zelfvertrouwen.

Heb je mooie resultaten behaald met een van onze producten? Dan zou ik het heel tof vinden als je ons tagt in jouw social media post. Wil je ook graag shinen op onze Facebook- en Instagram-pagina’s? Stuur dan even een mailtje naar rowan@krachttraining-vrouwen.nl .

Wil jij graag leren hoe je meer progressie maakt en zo sneller je doelen behaalt? In onze Powervrouw Bundel vind je alles wat je moet weten over training, voeding, mindset en herstel. Alle informatie die je nodig hebt om jouw bodygoals te behalen. Of je nu een beginner bent of al jaren naar de sportschool gaat: dit boek is een musthave voor elke vrouwelijke krachtsporter.

Aan de slag ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid