Wanneer resultaat van krachttraining

4 juli 2022

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je hebt een abonnement bij de sportschool afgesloten en bent van plan om iedere week consistent te sporten. Goed bezig! Als het even kan willen we liever vandaag dan morgen van die extra kilootjes af. En ook de spieren mogen snel verschijnen. Maar helaas werkt het niet zo. Veel vrouwen vragen zich af wanneer je nu eigenlijk resultaat van krachttraining begint te zien. Is dit na 2 weken, een maand of duurt het langer? 

Krachttraining zorgt voor deze resultaten

Krachttraining kan voor verschillende resultaten zorgen. Veel vrouwen focussen alleen op het cijfertje op de weegschaal, maar gewichtsverlies/toename zijn niet de enige resultaten van krachttraining. Wanneer je als vrouw begint met fitness merk je al snel dat je lichaam verandert. Je wordt niet alleen sterker, maar je krijgt ook meer spierdefinitie. Je armen worden bijvoorbeeld strakker en je billen ronder.

Deze resultaten van krachttraining mag je niet vergeten:

  • Meer energie
  • Je wordt sterker: meer gewicht kunnen tillen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Betere nachtrust
  • Verbeterde coördinatie

Hoe snel spieren opbouwen?

Ben je met krachttraining begonnen omdat je graag wilt afvallen? Of is jouw primaire doel spieropbouw? Krachttraining kan helpen bij het bereiken van verschillende doelen. De meeste mensen starten echter met fitness omdat ze meer spieren willen opbouwen. Maar hoe snel gaat dit eigenlijk? Hier kunnen we helaas niet zo eenvoudig een antwoord opgeven. Hoe snel spiermassa groeit is namelijk afhankelijk van diverse omstandigheden, zoals voeding, rust en je trainingsniveau.

Als beginner kun je maximaal 2 kilo spieren per maand aankomen. Ga je al een tijdje naar de sportschool? Dan neemt deze hoeveelheid helaas steeds een beetje af. Onder de juiste omstandigheden (gezond eten en consistent trainen) kun je als vrouwelijke krachtsporter ongeveer 0,5-1,5% van je lichaamsgewicht aan spiermassa per maand opbouwen (1).

Lees hier hoe vaak je het beste kunt trainen voor spiergroei ->

Resultaat van krachttraining

Hoe snel zie je resultaat van krachttraining?

Oké, hoe lang duurt het om daadwerkelijk resultaat van krachttraining te zien? Het antwoord op deze vraag hangt af van het soort resultaten. Je kunt namelijk vanaf dag 1 al meer energie krijgen van fitness. Als we het hebben over spiermassa opbouwen, zul je even geduld moeten hebben. Spiermassa gaat zich na ongeveer 8 trainingen ontwikkelen (2).

Wist je dat je resultaat van krachttraining goed kunt bijhouden met progressiefoto’s? Als je alleen maar naar het cijfertje op de weegschaal kijkt, kunnen de resultaten namelijk erg tegenvallen. Je kunt zelfs in gewicht aankomen als je aan krachttraining doet. Spieren wegen namelijk meer dan vet. Kijk dus niet alleen naar je gewicht, maar ook naar de (fysieke en mentale) veranderingen in je lichaam. 

Dit doet krachttraining met je lichaam -> 

Meer weten over fitness en resultaten behalen?

Wil je zo snel mogelijk resultaat van krachttraining bereiken? Meer spieren of nog een paar kilootjes kwijt voordat je op vakantie gaat?

In onze Powervrouw Bundel delen we handige tips en adviezen die jou helpen met het behalen van krachttraining resultaten. Bovendien ontdek je hoe je zelf een effectief persoonlijk trainings- en voedingsschema maakt. In dit hardcopy boek vind je alle info die je nodig hebt voor het opbouwen van spiermassa of het verliezen van gewicht.

In de Powervrouw Bundel vind je onder andere:

✓ Alles wat je moet weten om je bodygoals te behalen

✓ Stappenplannen voor het maken van je eigen trainings- en eetschema’s

✓ Info over krachttraining, afvallen en mindset

Aan de slag ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Bronnen:

1: https://bell-coaching.com/lifestyle/realistische-verwachten-hoe-realistisch-zijn-ze/

2: https://drogespieren.nl/krachttraining/krachttraining-resultaat#Hoeveel_spieropbouw_per_maand

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid