Afvallen met cardio

26 januari 2021

Categorie: Gezond afvallen

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Je wilt zo graag afvallen en daarom blijf je maar bezig met het zoeken naar de juiste methode. Helaas is veel informatie over afvallen niet juist, waardoor het soms helemaal niet werkt of zelfs averechts. Wij hebben hier vijf mythes over afvallen voor je op een rijtje gezet en leggen uit waarom je dit juist niet moet doen.

1. Koolhydraten of vetten mijden

Sommige mensen denken dat koolhydraten de vijand zijn, terwijl andere mensen juist bang zijn voor vetten. De ene persoon schrapt dan ook alle koolhydraten uit het menu, terwijl de ander vrijwel geen vetten eet. Iedereen heeft zowel koolhydraten als vetten nodig. Je valt ook niet af door alleen koolhydraten of vetten te mijden en nog steeds hetzelfde aantal calorieën te eten.

Voor een gezonde leefstijl is het belangrijk om alle macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) binnen te krijgen. Gezonde vetten heeft je lichaam nodig en hiervan moet je dan ook niet minder gaan eten. Het minderen met koolhydraten kan soms wel helpen bij het afvallen, voornamelijk op het begin. Hoe dit precies zit kun je lezen in dit blog.

2. Obsessief calorieën tellen

Het tellen van je calorieën kan een handig hulpmiddel zijn bij het afvallen. Je wordt je bewust van het aantal calorieën dat je binnenkrijgt en je ontdekt hoeveel minder je moet eten. Echter werkt het vaak averechts als je dagelijks heel precies al je calorieën gaat berekenen. Voor bodybuilders kan dit eventueel handig zijn, maar niet als je gewoon wat kilo’s wilt verliezen.

Het tellen van calorieën kan namelijk al snel een obsessie worden en dat draagt niets bij aan het afvallen. Sterker nog: het kan het zelfs veel moeilijker maken om je gezonde leefstijl vol te houden. Het kan een negatieve impact hebben op je relatie met voeding en op den duur kan het zelfs eetstoornissen in de hand werken.

Tel gerust je calorieën op het begin om je meer bewust te worden van wat je eet, maar doe dit na een aantal weken niet meer zo precies.

Lees hier alles over de zin en onzin van calorieën tellen ->

3. Fatburners gebruiken

Fatburners lijken misschien veelbelovend, maar helaas doen ze niet zoveel voor je. De effectiviteit is niet bewezen en veel fatburners bevatten zelfs schadelijke ingrediënten. We willen allemaal wel een wondermiddel om snel gewicht mee te verliezen, alleen bestaat dat helaas niet. Alleen groene thee, koffie en cafeïnepillen zijn eventueel aan te raden om te gebruiken als fatburner. Verwacht hier echter niet te veel van, want het zijn geen wondermiddeltjes. Om af te vallen zal je nog steeds je voedingspatroon moeten aanpassen.

Lees hier alles over fatburners ->

4. Streng diëten

Als je snel een aantal kilo’s wilt verliezen, denk je er misschien over na om streng te diëten. Helaas werkt dit vaak niet, omdat het moeilijker vol te houden is. Veel vrouwen stoppen hier binnen enkele weken of zelfs dagen alweer mee. Ook heb je tijdens een streng dieet minder energie, waardoor je onbewust of bewust minder beweegt. Daardoor verbrand je minder calorieën en dit heeft ook een negatieve invloed op je spijsvertering.

Houd je het dieet op de een of andere manier wel goed vol? Vaak zitten de kilo’s die je hebt verloren tijdens je dieet er zo weer aan. Dit komt omdat je jouw voedingspatroon nog niet blijvend hebt aangepast en waarschijnlijk weer gewoon zo gaat eten als voorheen.

Het heeft dus helemaal geen zin om streng te diëten. Je kunt er beter voor kiezen om je voedingspatroon blijvend te veranderen.

5. Nooit meer iets lekkers eten

Een gezond voedingspatroon volgen hoeft zeker niet te betekenen dat je nooit meer iets lekkers mag eten. Het is juist beter om wel af en toe te genieten van iets lekkers, zodat je het veel makkelijker volhoudt. En we mogen toch ook af en toe wel genieten in het leven? Daarom houden wij de 80/20 regel aan!

Lees hier alles over de 80/20 regel ->

Soms zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet meer waar je nu precies moet beginnen. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om jou bodygoals te behalen. Met een concreet stappenplan dat wetenschappelijk onderbouwd is weet je zeker dat je het op de juiste manier doet. Je stelt het belangrijkste voorop en je weet precies wat je wanneer moet doen. Dit concrete stappenplan vind je in onze Powervrouw Bundel.

Al duizenden anderen vrouwen als jij hebben dit hardcopy boek besteld en fantastische resultaten behaald. Je vindt hierin alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. De bundel bestaat uit vier concrete stappenplannen met simpele, praktische oefeningen. Hiermee behaal jij gegarandeerd jouw bodygoals.

Download het gratis inkijkexemplaar ->

Meer info & bestellen ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

Weekmenu’s op maat

Wat is je doelstelling?

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid