KVV Magazine Voordeelbundel

Ons papieren magazine is terug met nieuwe dubbeldikke edities!

Fitness oefeningen voor een sterke rug

1 oktober 2021

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Niet alleen mooi, maar ook gezond: een sterke rug. Ondanks dat het niet de meest getrainde spiergroep is onder vrouwen, is het toch heel goed om rug oefeningen te doen. Hieronder leg ik je uit waarom en vind je de 7 beste fitness oefeningen voor een sterke rug.

Waarom oefeningen voor een sterke rug belangrijk zijn

Veel mensen ervaren tegenwoordig rugklachten. Dit komt vaak doordat we te veel zitten en te weinig bewegen. Ook hanteren we soms een verkeerde houding, wat ook niet goed is voor je rug. Als je vaak voorovergebogen loopt of zit, kom je ook minder zelfverzekerd over.

Je gebruikt je rug bij bijna elke beweging die je maakt en sterke rugspieren zijn ook heel belangrijk voor je houding. Daarom is het zo goed om krachttraining oefeningen voor een sterke rug te doen. Hiermee verbeter je jouw houding en voorkom of verminder je pijnklachten.

Train trouwens niet alleen je rug, maar ook je buik- en borstspieren. Zo is het in verhouding en versterk je jouw gehele core.

1. Lat Pulldown

Deze fitness oefening is redelijk makkelijk aan te leren en daarom ook heel goed voor beginners. Hierbij ligt de focus op je lats (de brede rugspier aan beide zijden van je rug).

2. Chin-Up

De Chin-Up is een zeer effectieve compound oefening voor je lats, maar ook wat lastiger aan te leren. Zodra je de Lat Pulldown goed uitvoert en hiermee wat hoger in gewicht bent gegaan, kun je de Chin-Up aanleren.

3. Seated Row

Net als de Lat Pulldown is ook de Seated Row een goede oefening voor beginners en meer gevorderden voor het trainen van de lats.

4. Glute Bridge

Misschien doe je deze oefening al voor het trainen van je bilspieren. Maar wist je dat dit ook een hele goede oefening is voor het trainen van je lange, rechte rugspieren (erector spinae)?

5. Dumbbell Row

Met de Dumbbell Row train je jouw lats en je traint ook je lange rugspieren een beetje mee.

6. Plank

De Plank is een ontzettend goede oefening voor het versterken van je core. De focus ligt hierbij met name op je buikspieren, maar je traint ook je lange rugspieren en je borstspieren mee.

7. Inverted Row

De Inverted Row is een goede oefening voor het versterken en vergroten van je lats.

Wil je weten wat de beste krachttraining oefeningen zijn en hoe je de juiste oefeningen selecteert? Leer hoe je stap voor stap je eigen trainingsschema maakt met onze Powervrouw Bundel. In dit hardcopy boek vind je alle info over training, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt.

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid