Krachttraining oefeningen die je niet moet doen - Squats in Smith Machine

22 juni 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Er komen steeds nieuwe krachttraining oefeningen en variaties bij. En er zijn ook apparaten om bepaalde oefeningen makkelijker te maken. Alleen is niet elke oefening even effectief en met sommige oefeningen loop je ook een hoog risico op blessures. Welke krachttraining oefeningen kun je beter niet doen?

1. Squat met Smith Machine

Grote kans dat je wel eens Squats hebt gedaan met de Smith Machine. Dit apparaat ondersteunt je lichaam, waardoor je makkelijker in de juiste houding blijft. Ook kun je hiermee al meteen wat gewicht liften, zelfs als je nog niet zo lang squat. Toch is het niet aan te raden om te squatten met de Smith Machine. Doordat het apparaat je beweging bepaalt, leer je de oefening hiermee nog steeds niet goed aan. Daarbij train je zo minder spieren mee en draagt het ook niet bij aan het verbeteren van je evenwicht. Hetzelfde geldt trouwens voor Lunges in de Smith Machine.

Wil je leren squatten? Start dan met Air Squats (zonder gewicht). Als dit goed gaat, kun je de Goblet Squat proberen. Hierbij houd je een dumbbell of kettlebell tegen je borst. Zodra je deze techniek goed beheerst, kun je overgaan naar de Back Squat.

Bekijk 5 veelgemaakte fouten bij het squatten ->

2. Crunches en Sit-Ups

Dit zijn misschien wel de meest bekende oefeningen voor het trainen van de buikspieren. Helaas zijn deze oefeningen niet goed voor je lichaam. Doordat je wervelkolom krom trekt tijdens het doen van de oefening, belast je hiermee de onderrug. Hierdoor kun je vervelende pijnklachten krijgen en zelfs een blessure oplopen.

Je kunt deze oefeningen en variaties hierop daarom beter helemaal niet meer doen. De enige goede variant die niet zo belastend en blessuregevoelig is, is de Reverse Crunch.

Hoe train je jouw buikspieren dan wel? Lees deze 5 tips voor het trainen van de buikspieren ->

3. Chin-Up of Pull-Up op Assisted Machine

Maar weinig vrouwen doen een Chin-Up of Pull-Up en dat is ontzettend jammer. Het zijn namelijk ontzettend goede compound oefeningen voor het trainen van de rug. De paar vrouwen die deze oefening wel doen gebruiken hierbij vaak de Assisted Machine. Ook weer zo’n ‘handig’ apparaat die je ondersteuning biedt, maar er niet voor zorgt dat je de oefening goed aanleert. Je kan je lichaam beter zelf het werk laten verzetten, zodat je ook het maximale eruit haalt.

Hoe leer je een Chin-Up of Pull-Up aan zonder gebruik te maken van de Assisted Machine? Hier vind je een handig stappenplan ->

4. Lat Pulldown met de bar achter het hoofd

De Lat Pulldown zie je in veel schema’s terug. Niet zo gek ook, want het is ook een erg goede oefening. Maar dan moet je hem wel op de juiste manier doen; gewoon zoals het hoort met de stang voor je lichaam.

Doe je deze oefening ook wel eens met de bar achter je hoofd? Niet meer doen! Je traint hier dezelfde spieren mee als wanneer je hem voor je hoofd houdt, dus het biedt geen voordelen. Daarentegen kan deze manier van trainen wel een schouderblessure tot gevolg hebben. Je schouders breng je hiermee namelijk in een onnatuurlijke positie. Kies dus liever voor de normale niet zo fancy variant.

Wil jij weten welke oefeningen goed zijn en welke spieren je met een oefening traint? Wil je leren hoe je je eigen trainingsschema opstelt voor in de sportschool of thuis? Je leert dit allemaal met onze hardcopy Powervrouw Bundel:

✓ Alle info over krachttraining, voeding, herstel & mindset die je nodig hebt
✓ Ontdek hoe je zelf een trainings- en voedingsschema maakt
✓ Praktisch ingericht: elk hoofdstuk is één stap naar een gezonde levensstijl
✓ Inclusief simpele oefeningen bij elk hoofdstuk die je direct kunt toepassen

Lees meer over dit boek ->

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de hardcopy Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Dit vind jij ook leuk:

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
>
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid