Vrouwen fitness

30 november 2021

Categorie: Krachttraining

minuten leestijd

Over de auteur
Rowan Blom

Rowan is de oprichtster van Krachttraining Voor Vrouwen. Inmiddels doet ze ruim 8 jaar aan krachttraining en is dit echt haar passie geworden. Met Krachttraining Voor Vrouwen wil zij vrouwelijke krachtsporters voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Steeds meer vrouwen doen aan fitness en behalen hiermee goede resultaten. We hebben ook steeds meer kennis wat ons helpt bij het behalen van onze bodygoals. Toch zijn er nog wel een aantal mythes over vrouwen fitness die vaak worden geloofd. Daardoor heb je misschien andere verwachtingen of je behaalt minder goede resultaten. Hier vind je 5 mythes over vrouwen fitness die je nooit meer moet geloven.

1. Je bouwt minder spiermassa op dan een man

Er wordt nog regelmatig beweerd dat vrouwen minder spiermassa kunnen opbouwen dan mannen, omdat er minder testosteron in hun lichaam aanwezig is. Het klopt inderdaad dat het testosteronleven bij vrouwen lager is. En testosteron is belangrijk voor de spieropbouw.

Maar vrouwen hebben weer een hoger gehalte van het hormoon oestrogeen en dat hormoon draagt ook bij aan de spieropbouw. Vrouwen bouwen daardoor na een work-out evenveel spiereiwit op als mannen.

Toch hebben mannen vaak meer spieren, maar dat wordt veroorzaakt door andere factoren. Zo hebben mannen genetisch gezien al een voorsprong en trainen ze vaak met zwaardere gewichten.

Lees meer over het verschil in spieropbouw tussen mannen en vrouwen ->

2. Je wordt heel breed als je aan vrouwen fitness doet

Veel vrouwen durven niet aan vrouwen fitness te doen of met zwaardere gewichten te trainen, omdat ze bang zijn dat ze heel breed worden. Je kunt inderdaad ook als vrouw veel spiermassa opbouwen en breed worden, maar dat gebeurt niet ineens van de ene op de andere dag. Daarvoor moet je al jarenlang trainen.

Je bent er ook altijd zelf bij. Als jij vindt dat je op een bepaald moment wel breed genoeg bent, kun je minder zwaar gaan trainen. Zo houd je het strakke lichaam dat je graag wilt en word je niet breder.

3. Je kunt beter lichter trainen als je ongesteld bent

Je zit misschien niet zo lekker in je vel als je ongesteld bent of je bent wat vermoeider. Daardoor denk je dat je beter wat lichter kan gaan trainen of zelfs liever helemaal niet.

Niets is echter minder waar: het is juist beter om iets zwaarder te gaan trainen als je ongesteld bent. Je bent tijdens je ongesteldheid namelijk sterker, je herstelt beter én je bouwt meer spiermassa op.

Ontdek de voordelen van trainen als je ongesteld bent ->

4. Voor optimaal resultaat moet je jouw billen dagelijks trainen

We begrijpen wel dat je zo snel mogelijk een ronde, strakke booty wilt. Maar je billen dagelijks trainen gaat je daar echt niet bij helpen. Je bilspieren hebben dan geen tijd om goed te herstellen. En tijdens het herstel bouw je spiermassa op. Als je strakke billen wilt, moet je jouw bilspieren dus ook voldoende rust geven.

Lees hoe vaak en hoeveel je jouw billen moet trainen ->

Veel vrouwen hebben geen goed persoonlijk trainingsschema en behalen daardoor minder goede resultaten. Ze missen vaak ook een concreet stappenplan voor het optimaliseren van hun work-outs. Om wél goede resultaten te behalen en een strakke, ronde booty te krijgen, raad ik je onze Powervrouw Bundel aan. Met dit hardcopy boek leer je stap voor stap hoe jij jouw eigen trainingsschema

5. Met buikspieroefeningen verlies je buikvet

Plaatselijk vet verbranden is de grootste mythe die er is. Je kunt niet specifiek vet op je buik of vet op je benen verliezen. En al helemaal niet door die spiergroepen te trainen. Als je afvalt, zal je over je hele lichaam vet verliezen. Misschien verliest de ene persoon eerder buikvet en de ander eerder vet op de benen, maar dat heeft meer te maken met genen. De manier van trainen speelt hierbij geen rol.

Met buikspieroefeningen verlies je dus geen buikvet. Alhoewel, je verbrandt hier wel calorieën mee. Als je met die extra verbrande calorieën zorgt voor een (groter) calorietekort, verlies je wel vet. En dan zal een deel daarvan ook buikvet zijn. Maar het gaat er dus om dat je in een calorietekort zit.

Een calorietekort bereik je makkelijker met het aanpassen van je voeding dan met wat extra oefeningen doen. En als je dan toch wat meer calorieën wilt verbranden met trainen kun je beter kiezen voor zwaardere compound oefeningen dan buikspieroefeningen.

Lees hier alles over het verliezen van buikvet ->

Soms zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet wat je wel en niet moet geloven. De informatie op internet spreekt elkaar vaak tegen. Met een concreet stappenplan dat wetenschappelijk onderbouwd is weet je zeker dat je het op de juiste manier doet. Je stelt het belangrijkste voorop en je weet precies wat je wanneer moet doen. Dit concrete stappenplan vind je in onze Powervrouw Bundel.

Al duizenden anderen vrouwen als jij hebben dit hardcopy boek besteld en fantastische resultaten behaald. Je vindt hierin alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. De bundel bestaat uit vier concrete stappenplannen met simpele, praktische oefeningen. Hiermee behaal jij gegarandeerd jouw bodygoals.

Aan de slag ->

Powervrouw-Bundel-Krachttraining-boek

Anderen lezen ook:

LEES DE #1 BUNDEL VOOR VROUWELIJKE KRACHTSPORTERS

Hét boek met alle info die je nodig hebt

In de Powervrouw Bundel vind je alle info over krachttraining, voeding, mindset en herstel die je nodig hebt. Ook leer je hoe je stap voor stap je eigen trainings- en voedingsschema maakt. Met de handige tips en simpele oefeningen kun je direct aan de slag!

Rowan Blom

Oprichtster KVV

Gerelateerde blogs:

100%
NIET GOED =
GELD TERUG
GARANTIE
close-link
We gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Accepteren
Afwijzen
Privacybeleid